Adam Smith deia que la clau del progrès humà es basa en l’intercanvi voluntari de productes, és a dir en la capacitat de comerciar. Ara bé en la nostra era digital el comerç ja no cal que es faci amb la presència física de venedor i comprador en un espai determinat, ara la informàtica i Internet ens permet comprar i vendre productes de qualsevol lloc del món.
Si sou emprenedors, empresaris, si voleu ampliar el vostre negoci o crear-lo, si sou creatius o simplement voleu rendibilitzar les vostres aficions manuals us calen uns coneixements per a la creació d’una botiga online. Jo parlaré de temes tècnics, però no oblideu els temes, tant o més importants: de producte (què vendrem) de viabilitat del negoci (farem diners?), de màrqueting (a qui li vendrem), de logística (com el farem arribar), etc. aquí teniu els meus consells:
A on la posarem?
Quan busqueu hosting, el lloc a on tenir el vostre servidor a on tindreu la botiga, no us fixeu només en el preu, moltes vegades el més barat no és el millor, demaneu qualitat i garantia, i tingueu en compte que la rapidesa de la vostra botiga ajuda al posicionament a Google.
Si no som especialistes i no ens volem enredar amb tecnicismes el més senzill és anar a proveïdors que ens ofereixin el hosting i un sistema de plantilles per crear la botiga.
- Hostalia, us ofereixen 3 mesos gratis, de 25 a 80 € al mes segons les vostres necessitats.
- 1&1, de 20 a 70 € al mes, amb descomptes el primer any
- Strato, de 18 a 58 €, també amb descomptes el primer any
- FactoriaDigital, de 15 a 30 € al mes +IVA, potser els més flexibles perquè us ofereixen solucions per Magento 2.0, PrestaShop o WordPress i presumeixen de ser els més ràpids i ser ràpid puntua més a les cerques de Google!
- Shopify, de 29 a 299 € al mes.
Totes elles ja t’ofereixen solucions amb proveïdors de pagament com PayPal, o bé amb proveïdors de logística com MRW o Seur.
CMS
Si sou espavilats i us atreviu a fer-ho a mida, hi ha solucions molt potents de codi obert:
- magento, tenen una Community Edition del seu software que està en marxa a més de 250.000 botigues i que, segons Builtwith d’on he tret el gràfic, és la plataforma d’eCommerce més popular, un 20% de les botigues si sumem Magento i Magento Enterprise.
- wordpress + woocommerce, amb més de 14,7 milions de downloads del software, és un software per botigues online que funciona sota WordPress, la més usada a Espanya
- prestashop, el segon software més usat a Espanya, també Open Source.
- oscommerce, ofereixen Online Merchant amb més de 7.000 add-ons per millorar i personalitzar la vostra botiga i més de 13.000 llocs actius venent online.
Com cobrarem?
El sistema integral de Paypal que permet que els vostres clients facin servir el sistema de PayPal però també qualsevol targeta de crèdit. A la pàgina de la qual us he posat el link trobareu què us ofereixen i els preus mensuals i les comissions en funció del vostre volum de negocis.
Per saber com funciona i negociar el preu de la passarel·la de pagaments de la Caixa podeu anar a aquesta pàgina.
Requeriments legals
Si teniu el hosting a un país extra comunitari, podeu tenir problemes amb la LOPD, perquè en molts casos obliga a què les dades ‘sensibles’ estiguin sempre en un servidor europeu.
Molta atenció als requeriments legals, podem tenir la millor botiga online i haver de tancar-la per culpa de sancions, així que heu de saber que heu de tenir:
– Identificació completa del negoci, si és una persona física o jurídica, el NIF, les dades d’inscripció al RM, dades de contacte, domicili, etc. etc. i tot això s’acostuma a posar sota ‘Avís Legal’.
– normes d’utilització de la botiga: indicant clarament el preu i si és amb IVA o s’ha d’afegir, despeses d’enviament, garanties, mètode i costos de devolució, forma de pagament, atenció al client, etc. etc.
– adaptació a les normes de cookies, avís legal i opció de desistir d’acceptar les cookies.
– informar de l’ús que en farem de les dades, d’acord a le Llei de Protecció de Dades i la nostra política de privacitat, la Llei Orgànica 15/1999 de 13 de desembre i el Real Decret 1720/2007. Segons aquesta llei, a més, és obligatori que les transaccions de pagaments es facin amb un sistema segur.
– informar i garantir el dret de desistiment, que permet als compradors tornar la compra abans de 14 dies naturals sense haver de donar cap motiu, ja que segons la Llei 3/2014: “la facultad que tiene el consumidor de dejar sin efecto el pedido realizado y devolver lo que haya comprado sin necesidad de justificar su decisión”.
– assegurar-nos de què no incomplim cap dret de propietat intel·lectual amb les fotos, logos, tipus de lletres, etc. que fem servir a la nostra botiga
– MAI enviar spam en nom de la nostra botiga
– informar que els problemes d’un producte en el transport sempre són responsabilitat de la botiga, mai del comprador
Oferir confiança
Si, a més de seguir fil per randa totes les exigències legals, que són moltes, voleu seguir les bones pràctiques del comerç, podeu treure el Certificat de Bones Pràctiques Comercials que dóna AENOR i que us permet fer-ne propaganda a la vostra botiga perquè els clients sàpiguen que seguiu les normes de Bones Pràctiques que us podeu baixar en PDF.
Molt similar és el ‘Trustd Shop’, un certificat o segell europeu de qualitat, a partir de 49 € mensuals que, entre moltes coses, posen a disposició de la botiga un widget certificat per rebre valoracions i comentaris sobre la vostra botiga i fer el seguiment de les valoracions.
Penseu que oferir confiança no és només una forma de què els clients us vegin com una botiga ‘honesta’ sinó que Google valora més les botigues amb segells de qualitat perquè han passat per controls estrictes i les puja en els resultats d’una cerca.
Que tingueu molta sort i coratge en la vostra tasca, si es creen unes bones bases, el negoci pot rutllar quasi sol.