Amb l’esclat d’internet, la comunicació en l’àmbit mundial ha canviat molt. Milions d’usuaris fan servir internet com a plataforma per a donar-se a conèixer ja sigui a través de xarxes socials com a un nivell més avançat per mitjà de webs i blocs. Ho veurem de seguida perquè avui parlaré de la manera de crear un bloc personalitzat i atraient i la manera de treure’n el màxim profit.
Però, què és un bloc? Segons el DIEC és una pàgina web, generalment de caràcter personal, que té una estructura cronològica que s’actualitza freqüentment i presenta informació o opinions sobre temes diversos.
El primer de tot quan penseu que voleu fer un bloc és respondre-us les preguntes següents:
–de què parlarem: un tema del qual sigueu experts o apassionats;
–per què el voleu crear: ús personal de satisfacció i realització, ús divulgatiu, ús comercial…;
–a qui us adreceu: si parleu de la prehistòria, no és el mateix d’adreçar-vos en format divulgatiu que a experts.
Penseu el títol del bloc, és molt important perquè us acompanyarà sempre. Però sobretot, que el que oferiu tingui valor i interessi els lectors. Si no doneu valor, no el llegirà ningú.
Si ja heu decidit fer el bloc, ara heu de triar quin suport fareu servir. Quin programa i allotjament fareu servir? Els dos principals són:
–Blogspot de Google
–Wordpress: el .com per a publicar el vostre bloc i el .org per a descarregar el programa al vostre ordinador.
Recordeu que a VilaWeb, dins de MésVilaWeb trobareu tot el que necessiteu per a fer el vostre bloc amb WordPress.
Tant si és amb Blogspot com amb WordPress, podeu fer servir el seu nom o domini, és a dir, que podeu fer servir el seu nom (http://recetasmaica.wordpress.com ). Però si les coses us van bé també podeu fer servir el vostre propi nom (http://receptesmaica.cat). Recordeu que la gent de Domini.cat ara tenen una oferta especial: us donen dos dominis pel preu d’un o bé pel preu d’un any us donen dos anys. I també podeu fer servir el seu allotjament, és a dir, que podeu fer servir els seus servidors per tenir-hi la vostra web.
No us cregueu que una vegada elegida la plataforma se us han acabat les decisions. Ara us queda la més difícil: el disseny i els complements. Els exemples i les adreces que us dono són per a WordPress, però el mateix passa amb Blogspot.
Cada plataforma té els seus dissenys o, en la seva nomenclatura, temes. Aquests són els de WordPress, 2.786 a l’hora d’escriure aquest article. En tots els casos, quan elegiu un tema per al vostre bloc heu de triar-lo ‘responsive’, que és la manera de dir que funcionarà en pantalles de diferents dispositius com telèfons i pissarretes.
I si de dissenys, n’hi ha molts, moltíssims, els complements no us els acabareu. Tornem-hi a la nomenclatura: a WordPress els complements es diuen ‘plugins’ i els trobareu aquí. Ara mateix en són 34.183. Què us pot aportar un complement o plugin? Doncs un formulari de contacte, una galeria per a poder passar imatges com diapositives, un calendari, etc.
Quan teniu un bloc, heu de prendre la decisió si els vostres lectors poden participar-hi amb comentaris o no.
Avui no parlarem de sistemes de pagament a través del nostre bloc si aquest té finalitats comercials, perquè dedicarem tot un programa a la manera de cobrar si teniu alguna cosa a vendre.
Com es pot fer per poder sortir el primer a les cerques de Google? Segurament haureu sentit la sigla SEO (‘search engine optimization’ o posicionament web): són les estratègies que podem fer servir tenint en compte els criteris de Google perquè la nostra web o bloc surti ben catalogat:
–donar un bon contingut;
–fer servir les paraules clau que els teus seguidors faran servir per buscar-te (si feu un bloc sobre cuina japonesa, aquestes són les paraules que heu de repetir més d’una vegada al contingut de la web i a les keywords de la pàgina);
–aconsegueix vincles externs a la teva pàgina, més del 40% dels criteris de Google es basen en la gent que et recomana via links (els interns a les altres pàgines teves també són importants) i una manera d’aconseguir-los és facilitar la inclusió de links donant el codi a la teva pàgina perquè te’n facin un (Un petit truc és fer comentaris a blocs posant-hi el link de la teva pàgina. Un altre és enviar un tuit amb el link de la teva pàgina i aconseguir que sigui retuitat.).
Per aconseguir que el teu contingut arribi a com més llocs millor, posa els sistemes perquè des de la teva pàgina es pugui reproduir el contingut a Twitter, Facebook, mail, etc. Hi ha molts plugins que et simplifiquen aquesta feina.
I no oblideu de donar d’alta la vostra pàgina als cercadors. Segurament la trobaran, però millor facilitar-los la feina: Google i Yahoo!
Atenció als drets d’imatge que incloem i a les ‘fonts’, siguin literàries o audiovisuals. Si posem un contingut, un vídeo o una imatge cal mirar que després no trepitgem drets d’autor de ningú. No hi ha cap problema per citar un text, però recordeu que citar no vol dir copiar literalment i íntegrament una pàgina web 🙂
Normalment les pàgines expliquen el tipus de copyright que tenen. Per exemple, a les pàgines de VilaWeb hi ha el logo (CC): condicions de còpia i distribució, VilaWeb s’edita en règim de drets Creative Commons. (Reconeixement-No comercial-Sense obres derivades 3.0 Unported.)
Per tant, els textos publicats a VilaWeb es poden copiar, distribuir i transmetre públicament i lliurement, sempre sota les condicions següents:
–Cal esmentar-ne la font.
–Cal respectar-ne la contextualització original.
–No se’n pot fer un ús comercial.
–No se’n pot fer obra derivada.
Si realment us va molt bé, penseu en la inclusió de publicitat per tenir una petita (o gran) remuneració. Aneu a Google AdSense, doneu-vos-hi d’alta i seieu a esperar el pagament, però no penseu a retirar-vos…
Seguint aquestes recomanacions segur que us llançareu a la creació del vostre propi bloc o el millorareu si ja el teniu. Sobretot no deixeu d’incloure-hi un link de l’Internauta i de VilaWeb. No sé si us donarà credibilitat i prestigi, però com a mínim us estarem molt agraïts.