Tal com explicava la setmana passada, un dels motius pels quals es fa un bloc és per donar-se a conèixer. Gairebé tothom té alguna habilitat que li agradaria que fos reconeguda i valorada. A vegades són produccions tangibles, activitats artístiques i artesanals (quadres, joies, roba, objectes de fusta, pastissos, etc.) i en algun moment hom es planteja de fer-ho rendible. També hi ha qui simplement vol vendre coses que té a casa, els famosos ‘pongos’ (ja hi ha pàgines com eBay que s’hi dediquen) o productes ecològics del camp, ara tan de moda, o fer d’intermediaris.
Sigui què sigui, també es poden vendre idees, per exemple. El més important és tenir un bon aparador virtual, el millor, que atregui el futur comprador i per això aquesta setmana us ajudaré a aconseguir-ho.
Abans de començar cal tenir present que tot allò que es vengui ha de tenir els permisos pertinents (sobretot cal tenir molta cura amb els aliments) i que els beneficis que obtingueu han de passar per hisenda, no sigui que tingueu problemes futurs.
Permisos
Recordeu que el contingut de la vostra web, especialment si veneu intangibles com disseny, fotografia, etc., ha d’estar protegit amb algun sistema de protecció dels vostres drets. Llegiu les condicions de Creative Commons, tenen llicències que cobreixen pràcticament totes les possibilitats, per això en aquesta pàgina us ajuden a elegir la que més us pot servir per al vostre objectiu. Si voleu saber-ne més, com sempre, la Viquipèdia és la vostra millor amiga.
A més dels permisos ‘normals’ d’un negoci com els d’Hisenda (IVA, IRPF) i els de Seguretat Social o dels permisos específics de la vostra activitat, com poden ser els necessaris per a un comerç d’alimentació, hi ha una sèrie de requeriments específics per a un lloc web: alguns requeriments són per a la protecció dels clients i uns altres per a engreixar la màquina burocràtica.
-Heu de posar molt clarament les vostres dades: el nom o raó social de l’empresa, el domicili social, l’adreça d’email, el NIF i les dades del Registre Mercantil o Professional.
-Les empreses han de registrar els dominis de què siguin propietaris al ‘Registro Mercantil’.
-També heu de deixar ben clars els vostres codis de conducta respecte a compres, devolucions, sistemes d’enviament i com ho ha de fer el comprador en cas de voler tornar un producte.
-El tractament que feu de les dades i com seguiu la LOPD (si guardeu fitxers, que els guardareu, esteu obligats a donar-los d’alta a l’APD).
I aplicar la Llei de Comerç Minorista que regula les vendes a distància sense presència física simultània i que, entre moltes coses, us obligarà a retornar qualsevol producte venut en set dies laborables des de la recepció per part del comprador i sense poder oposar-vos-hi, tret de les excepcions de la llei com productes personalitzats, serveis ja realitzats com poden ser entrades per a un concert que ja s’ha fet, programes informàtics, discs, films i uns altres sistemes digitals que s’hagin desprecintat, publicacions periòdiques, loteries i objectes íntims o d’higiene corporal.
També heu de saber que és prohibit de fer i d’enviar ofertes o promocions a menors d’edat.
I, per acabar amb la burocràcia, us heu d’inscriure en el ‘Registro de Empresas de Venta a Distancia’ de la Dirección General de Política Comercial del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.
Sistema de pagament segur i fiable
Per fer diners és imprescindible cobrar als vostres clients. No us compliqueu la vida i obriu un compte a Paypal si és que no en teniu ja, i doneu-vos d’alta com a venedors (‘Herramientas de venta’) en el que ells en diuen ‘Pasarela Integral’ que us permetrà de rebre els cobraments de targetes de crèdit, de Paypal, transferències bancàries, targetes de dèbit, etc., en una pàgina de Paypal que podreu personalitzar. Ja sabeu que, per pagar, el comprador no cal que tingui compte a Paypal, pot fer-ho amb una targeta de crèdit o de dèbit normal.
Els diners que cobreu via Paypal (recordeu que és una empresa propietat d’eBay), els tindreu en el seu compte. De fet funciona com si tinguéssiu amb ells un compte corrent, i els podeu transferir a qualsevol dels vostres comptes corrents que tingueu en un ‘banc tradicional’. Tenen llicència bancària per operar com a banc en el mercat espanyol i les seves transaccions són regulades i fiscalitzades per Hisenda, així que si pensàveu que era un bon sistema de tenir diners no declarats, us ho podeu treure del cap.
El meu consell és que no accepteu pagaments contrareemborsament perquè tindreu un gran volum de devolucions.
Enviament
Si la vostra botiga és de productes físics, cal saber com els enviareu al comprador, què us costarà i si ho repercutireu o no al comprador.
És important de tenir un sistema ràpid i eficient i poder oferir alternatives als clients i que ells decideixin si volen pagar els costs per rebre abans el producte.
Les millors alternatives, que heu de negociar, són Seur, DHL, FedEx i similars. Si voleu tenir tractes amb qui no reparteix material si voteu el 9-N, aneu a Correus a preguntar preus. El seu sistema és una mica complicat i divers depenent del que vulgueu i com vulgueu enviar, però us pot interessar per a coses puntuals.
Negocieu que el vostre client pugui fer un seguiment del producte des que surt de casa vostra fins que arriba al destinatari: si el client és impacient podrà saber amb molta exactitud quan rebrà la compra (quan comprem volem tenir el que hem comprat com més aviat millor).
A on trobarem la manera de crear un sistema de venda per internet?
Ja tenim tots o gairebé tots els passos fets, ara ja ‘només’ ens falta un petit detall, que la nostra web mostri demanera agradable i que faci venir ganes de comprar els productes que volem vendre, que tingui una cistella perquè els nostres clients vagin comprant, que s’hi puguin enregistrar, que puguin pagar, que puguin fer un seguiment de la seva compra…, vaja quatre cosetes.
Ja sé que no sou programadors ni treballeu en una gran empresa que contractarà un munt de programadors que farà un sistema a mida per vendre els productes, que negociarà amb els bancs per connectar-se i que els nostres clients puguin fer servir les targetes de crèdit a la vostra botiga virtual, així que a on cal buscar sistemes? Exacte, a WordPress!
I a WordPress trobareu WooCommerce que, com ells mateixos diuen, és ‘el plugin d’eCommerce més popular de WordPress, gratuït, ple d’opcions i característiques que s’integra perfectament a la vostra web de WordPress’. I tot això que diuen és absolutament cert, així que no hi doneu voltes, baixeu el plugin i comenceu a configurar-lo per vendre els vostres productes, ja siguin intangibles o físics.
Segons la seva pròpia pàgina de traducció, un 60% de les cadenes de text són traduïdes al català, això vol dir les més utilitzades. Si n’heu de fer servir alguna part que no estigui traduïda, la comunitat d’usuaris catalana us agrirà molt la vostra traducció.
WooCommerce us permetrà d’acceptar pagaments via Paypal (i molts més), tenir el vostre sistema de transport, portar l’inventari dels vostres productes, fer informes i estadístiques de les vostres vendes, fer campanyes de màrqueting com ara enviament de cupons de descompte, descomptes, etc. És tan extens que s’han fet extensions específiques per a incrementar la capacitat de funcionament, algunes de gratuïtes i unes altres de pagament.
Segons la seva pròpia propaganda, el 17,77% de tots els llocs d’eCommerce, més de 381.187, funcionen amb WooCommerce.
Un producte tan potent té la contrapartida de la complexitat. Si voleu una cosa senzilleta, us en recomano un amb un nom que ho diu tot: ‘Simple eCommerce Shopping Cart Plugin’.
Publicitat al bloc
Una altra manera de fer diners amb el vostre bloc és la publicitat. El darrer dia, amb les presses no vaig esmentar que un sistema és incorporar publicitat com una manera de fer diners amb el vostre bloc: si penseu en la inclusió de publicitat per tenir una petita (o gran) remuneració, aneu a Google AdSense, doneu-vos-hi d’alta i asseieu-vos a esperar el pagament, però no penseu a retirar-vos…
Espero que tingueu molta sort amb aquesta aventura empresarial. Si més no us pot ajudar a sortir d’aquesta crisi que sembla que no s’acaba mai. Us animo a intentar-ho: recordeu que Ingvar Kamprad –que per qui no ho sàpiga és el fundador d’Ikea– va començar venent porta a porta, però, és clar, va començar a cinc anys venent llumins als veïns! I als set va ampliar el negoci pujant a la bicicleta i comprant grans quantitats per després vendre-les. Això passava els anys 1920: què hauria passat si la informàtica hagués estat tan desenvolupada com ara? Res no és impossible.