Els ‘tria la teva aventura’ del segle XXI.
Jordi Solà, de Game Cubus, explica a l’Internauta com traslladen des d’Igualada els llibres interactius de fa tres dècades als dispositius mòbils
Durant la dècada del 1980, des de la Gran Bretanya i després els EUA es va posar de moda el gènere literari conegut per ‘gamebooks’. Eren aquells llibres d’experiència interactiva on el lector tenia un paper i prenia decisions a mesura que avançava l’argument, i que van arribar a casa nostra amb el nom de ‘tria la teva aventura’. ‘Nosaltres n’érem consumidors fa tres dècades i vam dir-nos: “Ostres, aquests llibres que ens agradaven tant quan érem petits, anem a veure si algú els ha portats al terreny digital”’, explica Jordi Solà, cofundador de l’empresa Cubus Games d’Igualada. Curiosament, només van trobar dos desenvolupadors que s’hi dedicaven a tot el món, d’Austràlia i la Gran Bretanya. I s’hi van posar.
Van començar a treballar en ‘gamebooks’ el 2014 des de l’Anoia per al mercat mundial, amb un primer títol per a mòbils i pissarretes en anglès i castellà. ‘Com que el 90% de descàrregues van ser de la Gran Bretanya i els EUA, probablement perquè el llibre interactiu va néixer allà i la cultura de pagar per les apps hi és més estesa, els següents llibres ja els hem fet en anglès.’ Sobre les dificultats de posicionar-se en un mercat global, Solà exposa algunes claus: ‘És cert que tens accés a tot el món, però també ets a sota de tot el món i n’has de sortir. El nínxol de mercat potser és petit, però el públic de la narrativa interactiva sol ser molt fidel i com que hi ha poques productores, qui et ve a buscar et troba.’ Recentment, Cubus Games ha traduït alguns dels títols al català, per a incidir en el mercat més local.
També pensant en la proximitat, han agafat el motor dels llibres interactius i l’han aplicat a espais físics reals: ‘Els “gamebooks” van tenir èxit fora del nostre país i per a introduir-los-hi més vam voler donar-hi una volta i traslladar les aventures interactives a espais físics reals.’ A través de la marca paral·lela Cultur Apps, l’estudi igualadí ha començat a explorar també aplicacions que uneixen patrimoni cultural i aventura digital. Com ‘Anoia, terra de castells’, una història literària a l’estil ‘Joc de Trons’ que requereix de visitar la trentena de castells de la comarca per a descobrir-ne els múltiples finals.
|