L’app per a repensar el ‘consum col·laboratiu’.
Aquesta setmana passa per l’Internauta Andreu Camprubí, que hi presenta l’aplicació Kune
Amb l’etiqueta de consum col·laboratiu s’engloben actualment a la xarxa iniciatives tan famoses com la plataforma d’intercanvi de pisos Airbnb, el portal de compra-venda de productes Wallapop i els serveis de desplaçaments Uber i Blablacar. Però també hi ha eines d’intercanvi com Obsso i la moneda social de l’Ecoxarxa del Montseny. ‘El consum col·laboratiu és un paraigua on s’aixopluguen tot d’actors tan heterogenis i diferents, que se’m fa difícil de pensar que es puguin englobar sota un mateixa etiqueta’, reconeix Andreu Camprubí, membre de la cooperativa el Risell i un dels creadors de l’app Kune: ‘Per mi, l’essència del consum col·laboratiu no és el consum, sinó el factor col·laboratiu.’ A través de Kune, que significa ‘junts’ en esperanto, els usuaris poden deixar-se temporalment aparells i productes que vulguin compartir dins de xarxes de gent o d’entitats basades en la confiança mútua, el contacte directe de tu a tu i la proximitat geogràfica.
Camprubí n’explica el funcionament, senzill: ‘Una vegada instal·lada al mòbil, t’has d’enregistrar a l’app i carregar-hi tots els objectes que tens a casa i als quals dónes un ús molt esporàdic, amb la descripció, la fotografia i la localització, perquè tothom qui els pugui necessitar te’ls demani i te’ls torni després.’ Són coses que pots haver de menester en un moment determinat, però que no vols ni fa falta comprar. ‘És com un Wallapop, però sense intercanvi econòmic: de fet, vigilem que dins l’app no es comprin ni es venguin coses, perquè és com entenem nosaltres el consum col·laboratiu.’ Kune, continua explicant, s’acosta a aquesta filosofia des d’una òptica de transformació, de proposta alternativa al model de consum imperant i amb la intenció de generar vincles comunitaris i cohesió social. En cap cas com un nínxol de mercat amb ànim de lucre, com fan moltes empreses dins el ‘calaix de sastre’ del consum col·laboratiu. |