Segurament més d’una vegada haureu vist i fet servir un codi QR, a les parades del bus per exemple hi podrem trobar un codi QR, un quadradet generalment blanc i negre amb molts més quadradets a dintre simulant un dibuix, tècnicament una matriu de codi de barres, que permet una lectura ràpida i amb pocs errors d’aquests paràmetres que captats amb el mòbil ens dóna la informació que necessitem sobre el bus que esperem per exemple, però els codis QR tenen més utilitats, en targetes de visita o fins i tot si volem presentar un currículum creatiu i innovador, val la pena saber de què es tracta.
Però què vol dir QR? un codi QR és un codi Quick Response que es va desenvolupar per la indústria de l’automòbil al Japó i alliberat al mercat per Denso Wave el 1994, per emmagatzemar informació en un dibuix i s’ha fet popular perquè es llegeix molt fàcilment i té una gran capacitat d’emmagatzematge, sobre tot comparat amb els codis de barres que trobem al supermercat.
Fa temps que molta gent ha anunciat la mort dels codis QR però encara no els han acabat d’enterrar, una persona tan qualificada com Enrique Dans en parlava ja de la mort el setembre de 2012
Un codi QR té tres quadradets als extrems, a tots excepte a l’inferior dret, que identifiquen la posició del QR.
El trobareu principalment en propaganda de productes de consum perquè amb un telèfon podeu escanejar el codi i convertir-lo en alguna cosa útil, com per exemple una URL d’un lloc web, així evitarem que l’usuari hagi d’entrar-la i els possibles i probables errors que es poden produir.
També els trobareu en aplicacions de ticketing, Vueling i Sony i també AirBerlin i Pebble s’han aliat per posar un QR al rellotge i permetre embarcar ràpidament, als aparadors de les botigues.
Com sempre, els americans han definit un terme per enllaçar objectes del món físic i s’anomena ‘hardlinking’ o bé ‘object hyperlinking’
Coses molt senzilles però a la vegada molt útils com posar un número de telèfon al QR perquè quan sigui escanejat truqui a aquell número, o bé posar tot el contingut d’una VCard o informació de contacte perquè sigui fàcil i sense errors que qualsevol tingui les nostres dades de contacte
També podem iniciar una acció a Twitter, ensenyar un mapa de Google o enviar un e-mail:
A l’educació des de fa anys es celebra la QR Week: L’objectiu del projecte QR Week és incorporar codis QR realitzats pels alumnes en un mural col·lectiu en línia, compartint missatges significatius amb el tòpic “Idees per a millorar el món”.
I, finalment, us deixo una pàgina amb 20 maneres creatives per utilitzar els codis QR per publicitat.
En funció de la versió, del nivell de correcció d’errors i, sobretot, del tipus de codificació podrem guardar més o menys informació, a la versió 4 tenim fins a 50 caràcters:
A la versió 40, tindrem des de 2953 fins a 7089 caràcters
numèric 7.089 (només números)
alfanumèric 4.296 (0-9 A-Z, sense minúscules ni accents)
binari 2.953 (ISO 8859-1)
És molt important el sistema de correcció d’errors perquè com més alt sigui menys espai tindrem però més possibilitats de llegir el contingut tindrem, hi ha quatre nivells de correcció L, M, Q, H (low, medium, quartile i high) que ens permeten corregir un 7%, un 15%, un 25% o un 30%, fixeu-vos que aquesta imatge seria llegida correctament:
No sempre els errors que volem corregir són perquè s’ha perdut una part del dibuix, alguns poden ser intencionats per fer més ‘agradable’ el QR, ja veureu creacions creatives a l’apartat següent.
Perfectes les orientacions,